Co je to Chargeback a jak jej použít?

,

Dostali jste se do spárů nepoctivého obchodníka? Využijte chargeback! Jedná se o velmi užitečnou službu, díky které máte šanci shledat se znovu se svými penězi. Tento nástroj platební karty vám totiž pomůže vrátit finanční prostředky zpět na účet. Jak postupovat? U nás najdete odpověď.

Chargeback je Čechy stále hojněji využíván. S oblíbeností nákupů v internetových obchodech totiž také neustále roste počet podvodných obchodníků. Pokud vám tedy nepřijde zaplacené zboží, máte možnost této služby využít a požádat banku o vrácení peněz.

Co je to Chargeback

Chargeback je nástroj platební karty, v překladu tzv. zpětné zaúčtování. Jedná se o proces, při kterém budete v bance reklamovat nákup u obchodníka a to hned z několika důvodů:

  • Nedodání zboží či služby
  • Dodání jiného zboží či služby, než-li bylo objednáno
  • Pozdní dodání zboží
  • Dodání padělku

Chargeback je vlastně typ reklamace, přičemž jej provádíte ne u obchodníka (jedná-li se o podvod, tak ten zpravidla ani nereaguje), ale nezbývá vám než reklamovat platbu u banky.

Banka poté sama obchodníka kontaktuje a váš problém řeší. K tomu však potřebuje veškeré dokumenty, které s transakcí souvisejí (výpis z účtu, potvrzení o platbě, potvrzení objednávky a další…).

Obchodníka není často možné kontaktovat, a proto tuto situaci vaše banka řeší s jeho bankou. Částku pak v případě potvrzení pravdivosti chargebacku posílá banka obchodníka "ze svého" a požaduje ji po něm. Chargeback se již mnoho klientů snažilo zneužít, a proto obě banky požadují vždy dostatek informací a dokumentů.

Jak funguje Chargeback u Paypal či GoPay?

Pokud jste platbu prováděli přes zprostředkovatele jako je Paypal či GoPay, každá banka se k Chargebacku v tomto případě staví trochu jinak. Některé banky komunikují se zprostředkovatelem, jiné s tímto postupem nesouhlasí a vyzývají, aby klient sám komunikoval přímo se zprostředkovatelem nebo obchodníkem.

Důležité informace o Chargebacku

  • Chargeback neodkládejte, čím dříve jej začnete řešit, tím je větší šance na úspěšné vrácení peněz. Na reklamaci máte 13 měsíců maximálně.
  • Při každé platbě on-line si vždy uchovávejte po nějakou dobu veškeré dokumenty, jako jsou objednávky, e-maily, potvrzení, screenshoty obrazovky, komunikaci s obchodníkem a další.
  • Kdy reklamovat transakci u zprostředkovatele? Pokud nejprve dobijete peněženku u zprostředkovatele a poté provedete platbu, reklamovat můžete u něj.
  • Chargeback u vydavatele karty uplatňujte, pokud platba přes zprostředkovatele pouze projde.

Pokud často a rádi platíte kartou an internetu, přečtěte si náš článek Jak platit kartou na internetu – bezpečně!

Chargeback a jednotlivé banky

Air Bank

Air Bank si s Chargebackem obvykle poradí velmi dobře. Důležité je reklamaci podat včas a doložit všechny potřebné dokumenty a "důkazy". Banka také požaduje, aby si držitel karty vždy nejprve ověřil všechny podmínky obchodníka.

Cetelem

Společnost Cetelem důkladně prověřuje danou reklamaci a u zpochybněných transakcí má rozhodující slovo arbitrážní komise. Cetelem rovněž upozorňuje klienty, aby si před uskutečněním platby pečlivě pročetli smluvní podmínky a seznámili se s poplatky.

Česká spořitelna

Česká spořitelna považuje Chargeback za významnou výhodu platebních karet a klienty uklidňuje, že pokud se potvrdí oprávněnost reklamace, o své peníze nepřijdou. Spořitelna pomůže řešit i takové situace, jako je dodání poškozeného zboží, zboží lišícího se od popisu na webu či nedodržení termínu nebo nedodání zboží.

ČSOB

Také ČSOB se reklamace ujímá zodpovědně. Klienti tak mohou řešit nedodané zboží, banka tuto reklamaci přijme a dále kontaktuje banku obchodníka. Pokud se potvrdí oprávněnost reklamace, klient získá peníze zpět na svůj účet.

Equa bank

Equa bank posuzuje každý případ individuálně. Podle této banky velmi záleží na podání všech důkazů, jak ze strany klienta, tak i z druhé strany obchodníka. Některé případy vyžadují alespoň pokus o kontakt klienta s obchodníkem a důkazy o tomto pokusu. Banka také vyžaduje spolupráci klienta, slušné jednání a snahu dodat veškeré potřebné informace.

Expobank

Expobank se vždy snaží vyhovět klientovi. Ačkoliv proces reklamace nemusí být vždy na 100 % úspěšný, většinu reklamací uzná, i kdyby jí měla vzniknout škoda.

Fio banka

Fio banka upozorňuje klienty, že každá reklamace nemusí být vždy úspěšná. Při procesu reklamace bere na vědomí také práva obchodníka a jím dodané dokumenty. Čím dříve reklamaci podáte, tím lépe pro vás. Banka se každopádně vždy snaží klientům pomoci a reklamaci vyřešit co nejlépe.

Moneta Money Bank

Moneta Money Bank žádá své klienty, aby vždy doložili všechny požadované doklady k dané transakci a zejména, aby tuto transakci reklamovali v bezprostřední době po zaúčtování. Ačkoliv na chargeback má klient ze zákona 13 měsíců, zde platí čím dříve, tím lépe.

Home Credit

Home Credit se snaží ve většině případů Chargeback uznat. Vždy záleží na dodaných podkladech a informacích o daném sporu, ale muselo by se jednat o závažnou chybu klienta, aby Home Credit reklamaci odmítl.

mBank

mBank požaduje po klientovi přesné informace o zboží, doložení komunikace s obchodníkem a důkladný popis problému. Pokud jsou všechny tyto náležitosti doloženy v řádném termínu, nic nebrání uznání reklamace. Samozřejmě i protistrana má právo se k problému vyjádřit a doložit své důkazy. Je-li banka včas a pravdivě informována klientem, je větší šance na úspěšné vyřešení problému k dobru klienta.

Raiffeisenbank

Raiffeisenbank má jasně stanovené podmínky reklamace transakce. Požaduje po klientovi, aby splnil následující tři podmínky:

  • Nejprve se pokusit kontaktovat obchodníka a problém s ním vyřešit.
  • Pokud obchodník nereaguje, poté se obrátit na banku, která zahájí reklamační proces.
  • Banka požaduje po klientovi doložení veškerých informací k transakci, která jí pomůže rychle se zorientovat v daném sporu.

Raiffeisenbank vždy nejprve prověří všechny dodané informace a na základě toho postupuje dál. Pokud se potvrdí, že klient opravdu nedostal objednané zboží, peníze jsou mu vráceny na účet.

UniCredit Bank

UniCredit Bank apeluje na své klienty, aby podali reklamaci včas, a to co nejdříve od zaúčtované transakce. Pokud tak neučiní, nemůže banka zahájit reklamační proces, i přesto, že má klient k dispozici dostatek důkazů.

Volksbank

Pokud klient Volksbank doloží všechny potřebné dokumenty související s transakcí a prokáže oprávněnost reklamace, peníze jsou mu navráceny zpět. Chargeback se týká pouze kreditních karet, ostatní vydávané karty neumožňují platby na internetu.

Zuno Bank

Zuno Bank požaduje po klientech, aby nedodané zboží či další nesrovnalosti v objednávkách řešili nejprve s obchodníkem a všechny důkazy si uložili. V případě, že obchodník nekomunikuje nebo odmítá řešit problém, poté se klient obrací na banku, které dodá všechny informace ke zboží a důkazy komunikace či pokusu o ni. Banka bude nadále postupovat dle stanovených pravidel.

Závěr

Chargeback je užitečnou výhodou při platbách kartou na internetu. Jedná se o dodatečnou službu k platebním kartám, kterou vytvořily společnosti Visa Europe a MasterCard Europe. Tuto službu však nelze využít při klasických převodech z účtu na účet.

Pokud klient dodá bance veškeré potřebné důkazy a podá reklamaci včas, není důvod ji neuznat. Banky Chargeback vždy důkladně prověřují a chtějí slyšet vyjádření obchodníka tak, aby si samy potvrdily pravdivost. Jsou totiž klienti, kteří chtějí této služby zneužít a pro banky to pak znamená velké ztráty.

Srovnání běžných účtů
Co je to Chargeback a jak jej použít? 4 5 1 1 hlas, přidejte svůj!

Komentáře (1)

Vinc

Moneta se už s GE nějakou dobu nekamarádí. Prosím o úpravu :) Díky

Marek - DuoFinance.cz

Dobrý postřeh! Co nevidět to opravíme :)

Napište komentář

Srovnání běžných účtů