Náhledový obrázek článku

Komplikace spojené s výběrem hotovosti

Veronika Cvejnová

Mnoho činností v našem životě děláme tak nějak automaticky. To se nám ale ne vždy vyplácí! Například u obyčejného výběru hotovosti je třeba být obezřetný. Co byste totiž dělali, kdyby vám bankomat sežral kartu, nevydal hotovost nebo jste zapomněli PIN? I to se vám může stát! Co ale v takové situaci dělat a jak ji vyřešit? V našem článku se dozvíte, jak postupovat!

Určitě to znáte, máte náročný den, z práce spěcháte na nákup a domů, ale ještě před tím potřebujete vybrat hotovost. Zapnete autopilota, přiřítíte se k bankomatu a… Následnou situaci si můžete domyslet. Buď totiž zapomenete PIN, nebo vám bankomat nevydá hotovost či vám dokonce schlamstne kartu. Setkat se můžete s různými komplikacemi, proto vám přijde vhod vědět, jak tyto problémy řešit.

Nejprve však jedna důležitá rada. Pečlivě si vybírejte, v jakém bankomatu budete provádět výběr peněz. Nejbezpečnější je výběr v bankomatu přímo na pobočce banky nebo v obchodních centrech. Naopak některé bankomaty jsou pod správou jiného provozovatele a zde bude řešení situace, v případě komplikací při výběru, již mnohem náročnější.

Buďte proto raději vždy obezřetní a u výběru se snažte opravdu plně soustředit. Předejdete tak zdlouhavému řešení celé situace.

Bankomat sežral kartu

Nejčastější potíží je, že vám bankomat zabaví kartu a už ji ze svých útrob nevydá. Důvodů k tomu může mít několik. Může to být způsobeno vaší roztržitostí, kdy budete naléhavé pípání bankomatu ignorovat.

Bankomat má totiž stanovený časový bezpečnostní limit, obvykle 15–30 vteřin, během kterého si musíte kartu odebrat. Pokud jste to v tomto limitu nestihli nebo úplně zapomněli kartu vzít, z bezpečnostních důvodů si ji vtáhne dovnitř.

Dalším důvodem může být technická závada, vadná čtečka karet nebo výpadek proudu. Bankomat může kartu údajně spolknout i v případě, je-li poškozená nebo končí-li její platnost. Ať je důvod ale jakýkoliv, teď je na vás, jak situaci vyřešíte.

Nejprve se tedy obraťte na klientskou linku, přičemž bankomat neopouštějte a mějte jej stále na očích. Číslo na linku je uvedeno na každém bankomatu a linka je dostupná nepřetržitě. Pokud se bankomat nachází na pobočce banky a banka sama provádí jeho obsluhu, pravděpodobně vám kartu bez problému vydá ihned.

Problém nastává v případě, obsluhuje-li bankomat externí firma nebo nemá-li banka provoz bankomatu ve své režii. V tom případě musíte kontaktovat nejen svou banku za účelem blokace karty, ale také externí firmu. Nejrychlejší pak bude nechat si vystavit u banky novou kartu.

Bankomat nevydal kartu v zahraničí

Stane-li se vám výše zmíněná situace v zahraničí, máte celkem problém. Obzvlášť pokud jste spoléhali pouze na platby kartou a nemáte u sebe dostatečnou hotovost. Postup řešení je však stejný, jako kdybyste byli v České republice. Nejprve kontaktujte svou banku prostřednictvím klientské linky a sdělte jim svůj problém.

Bankomat, kde se vám událost stala, nespouštějte z očí, zejména pokud za vámi stojí někdo cizí, a ještě k tomu podezřelý. Nikdy nevíte, zda bankomat nezneužili zloději, aby následně získali platební údaje z karet.

Komplikací v zahraničí bývá, že většinu bankomatů vlastní externí společnosti, se kterými bývá složitější komunikace a jejich prioritou není vám kartu co nejdříve vydat.

Buďte proto raději obezřetní, abyste takovým situacím předešli. Určitě doporučujeme nosit s sebou více platebních karet, dostatečnou hotovost nebo v případě možnosti využít bezkontaktního bankomatu.

Karta zapomenutá v bankomatu

Tato komplikace je více méně stejná jako ty předchozí. Může se totiž stát, že si zvesela vyberete peníze, ale kartu si již z bankomatu neodeberete. Upalujete od bankomatu pryč a až doma si vzpomenete, že jste v něm zapomněli kartu.

Řešení je opět stejné, nejprve kontaktujte zákaznickou linku, kde sdělte váš problém. Pokud bankomat náležel přímo k pobočce, řešení vašeho problému bude pravděpodobně rychlé.
Vždy se proto soustřeďte na tyto tři důležité úkony: výběr hotovosti, odebrání hotovosti, odebrání platební karty.

Bankomat nevydal hotovost

Co dělat, když vám bankomat nevydal hotovost, ale peníze se vám z účtu strhly? V tom případě musíte takovou transakci reklamovat.

Pokud vám bankomat mává na rozloučenou s tím, že vám peníze již vydal, ale vy naproti němu stojíte s prázdnýma rukama nebo se špatnou částkou, v takovém případě ihned kontaktujte svou banku a popište jí svůj problém.

Banka s vámi sepíše reklamaci a vyrozumí vás, až bude mít řešení situace.
Pokud jste však vybírali z bankomatu cizí banky, obraťte se i přesto na vydavatele své karty – tedy svoji banku. Postup je stejný, tedy sepíšete reklamaci a počkáte na vyrozumění banky.

To může trvat i měsíc, protože proces prověření chybné transakce je poměrně složitý. Banka prověřuje veškeré záznamy o provozu bankomatu, zažádá o revizi firmu, která bankomat servisuje, udělá inventuru a pokud nenajde žádné pochybení, možná se svých nevydaných peněz ani nedočkáte. Pokud to bude totiž dle inventury vypadat, že bankomat vám strhnutou částku vydal, nemáte žádný důkaz, že tomu tak nebylo.

Budou-li však všechny články procesu postupovat korektně a nedojde-li např. k odcizení vydaných peněz osobou, která k bankomatu přijde po vás, je tu stále vysoká šance, že své peníze získáte.

Zapomněl jsem pin

Také zapomenuté PIN k platební kartě vás dokáže pořádně potrápit. V dnešní uspěchané době se však i s tím počítá. Pokud totiž zapomenete PIN ke kartě, většina bank vám jej bez problému sdělí nebo umožní změnit prostřednictvím internetového bankovnictví.

Každá banka má však nastavené své podmínky, jakým způsobem se k PINu dostanete. Například Čeká spořitelna umožní zobrazení PINu v internetovém bankovnictví, pouze po ověření autorizační zprávou nebo klientským certifikátem.

Pro zadání PINu v bankomatu máte tři pokusy. Pokud třikrát zadáte špatné PIN, karta se zablokuje a vyzkoušet to můžete znovu až další den. Proto je lepší kontaktovat banku nebo si PIN v bankovnictví zjistit, než si zbytečně zablokovat kartu.

PIN s sebou nenoste v peněžence nebo kdekoliv u platební karty. Raději si jej zkuste zapamatovat, nebo případně maximálně zapsat do zamknutého a zabezpečeného telefonu.

Bankomat je mimo provoz

Pokud jste právě dorazili k jedinému bankomatu ve vašem městě a potřebujete si nutně vybrat peníze, asi vás nepotěší, když bude mimo provoz. Technické potíže jsou ale neúprosné a mohou přijít v tu nejnevhodnější dobu.

V takovém případě by ale banka měla zajistit náhradní řešení situace, tedy například možnost vybrat si na pobočce bez poplatku nebo umožnit vám vybrat v jiném bankomatu. Tuto situace řešte tedy přímo s vydavatelem vaší karty – vaší bankou, a žádejte ji o náhradní řešení situace.

Výhodou je, že servis bankomatů bývá poměrně rychlý a závady jsou obvykle vyřešeny během jednoho dne.

Bankomat odmítá kartu

Pokud bankomat odmítá nebo nepřijímá vaši kartu, může to mít několik důvodů. Mohou jimi být: technický problém v bankomatu, vypršelá platnost vaší platební karty, špatně zadaný PIN, nedostatečná hotovost nebo v případě platby u obchodníka také přesáhnutí limitu na platební kartě.

Pokud jsou všechny náležitosti z vaší strany v pořádku, tedy máte na kartě dostatečnou hotovost, jste si jisti, že jste zadali správné PIN a měsíční limit máte též nastavený tak, abyste jej nepřekonali, řešte tento problém s bankou nebo provozovatelem bankomatu. Nejspíš se totiž jedná o technické potíže, které je provozovatel bankomatu nutný zrevidovat.

Bankomat nevytiskl lístek

Vybíráte peníze a potřebujete lístek s informacemi o výběru? Zapomněli jste tisk lístku v bankomatu zadat nebo vám jej bankomat nevytiskl? Informaci o výběru naleznete i v internetovém bankovnictví, kde si ji můžete také vytisknout.

Pozor na podvodníky

Snažte se vybírat pouze z bankomatů na pobočkách bank nebo v obchodních centrech, případně z těch, kde jsou instalovány kamery. Bankomaty bez kamer a zabezpečení totiž lákají podvodníky, kteří na ně instalují tzv. skimmovací zařízení. Ta vám po vložení karty do bankomatu přečtou veškeré údaje z karty, které následně podvodník zneužije. I to může být jeden z důvodů, že vám bankomat nevrátil kartu.

Doporučení na závěr

Při výběru z bankomatu proto buďte opatrní. Pohlídejte si, že za vámi někdo podezřelý nestojí, když zadáváte PIN, zakryjte klávesnici rukou a po skončení transakce si odeberte hotovost a platební kartu co nejrychleji to bude možné.

V případě potíží ihned volejte do své banky a kartu zablokujte. Bude-li to nutné (zejména pokud provozovatelem bankomatu je někdo jiný než banka), budete muset požádat o vydání karty nové.

Srovnání běžných účtů 2024

Komentáře

Zatím žádný komentář, buďte první!

Napsat komentář

KomentářKomentáře ručně schvalujeme. Proto buďte trpěliví, než se váš komentář zobrazí. Díky.
Jméno
Email
Srovnání běžných účtů 2024